joi, 19 iunie 2014

Tort de căpșuni cu fulgi de ciocolată (stracciatella)





                 Nu sunt un mare fun al căpșunilor. Am momente când mi-e poftă și doar atunci îmi cumpăr, în comparație cu cireșele, pe care le-aș mânca non-stop și pe care le cumpăr aproape într-un mod compulsiv. Asociez căpșunile cu acel sirop parfumat și concentrat pe care îl lasă în castron după ce le speli și le presari cu zahăr , rețeta copilăriei , pe care ai mei doar așa ne-o serveau. Nu mai mănânc de mulți ani căpșuni cu zahăr , în cel mai rău caz cu miere, așa am obișnuit-o și pe Măriuca mea, să mănânce fructul așa cum este, fără adaosuri. Și dacă tot le mănânc așa , simple, domn'e, aș vrea să-i simt gustul acela de căpșune , acrișor și dulce, parfumat, crocant. Foarte greu de găsit. Pe piață se găseau, acum vreo  3 săpămâni, niște chestii uriașe pline de apă, fără gust și miros, dezamăgire totală. Doar la țară, din grădină , pot spune că am mâncat cele mai adevărate căpșuni - dulci, parfumate, mititele, bine coapte, pe care fii'mea le mânca direct de la tufă - ce tu spălat, trebuia să am grijă să îndepărtez câteva furnici sau niște melci care mișunau p-acolo. Copii ăștia instinctiv știu ce să mănânce - acum câteva săptămâni  mă miram de ce refuza roșia , cu îndârjire, dar arăta ca de plastic, spre rușinea mea că i-am oferit-o, pentru că nici eu nu am putut s-o mănânc, ne-coaptă, semințe verzi, fără gust, iar la țară îmi cere în mod expres să mergem să mâncăm roșioare , direct de la sursă (și castraveți, vișine, etc.). Nu vreau să detaliez prea mult, sunt multe de zis, dar ideea este că s-au "denaturat" multe fructe (și legume) și asta din dorința de a fi pe placul cumpărătorilor , adică noi, tu și cu mine. Au creeat niște căpșuni mari și arătoase , dar lipsite de gust și parfum (or fi mai multe soiuri ?), ca să nu mai vorbesc de cireșe.....auzi tu , avem cireșe fără carne (viermișori)....dar dacă eu le vreau cu carne (apropos -eu nu sunt vegană, nu mereu) - așa te tot îmbie negustorii prin piață. Nu știu ce să mai facă , cum să mai facă, să trateze, să stropească, să injecteze, să transforme, să creeze fructe și legume per-fec-te, aspect, formă, dar gust ioc! uitând că odată cu perfecțiunea vine și boala.....și cine-i de vină??? noi!!! că nu mâncăm cireșe că au viermișori, că nu cumpărăm merele dacă au "bube", căpșunile decât dacă sunt imense și ....etc. așa cerere , așa ofertă, din păcate.
Hai că m-am întins mai mult decât mi-am propus... cu un subiect pe cât de fierbinte pe atât de neplăcut.
           În altă ordine, dacă mai găsiți căpșuni, și căpșuni bune, aromate, faceți și un tort cu ele, o combinație cu ciocolată. Puteți jongla cu ingredientele  și în loc de ciocolată / cacao să puneți doar vanilie. Un tort foarte savuros, aromat, plin de vaaarăăă !!!!! Dar , doar cu căpșunile potrivite !!!  :)))
 

 

Rețeta :
tavă mică de 12 cm diametru - cam 600g (4 porții)

Blat :   75 g curmale
            75 g migdale / nuci
             1 lingură de cacao
             1 praf de sare

Crema de căpșuni:    120g caju (pus la hidratat minim 4 ore)
                                    160 g de căpșuni
                                     2 -3 linguri de miere
                                    1/3 cană de ulei de cocos
                                    2-3 linguri de suc de sfeclă pentru o culoare mai intensă (eu n-am pus la acest
                                    tort)
                                    2 linguri de suc de lămâie
                                    vanilie -1 linguriță de esență / 1/4 baton de vanilie
                                    1 praf de sare
                                   1/4 cană apă (completați cât e nevoie/ să acopere caju-ul/ să ajute blenderul, dar
                                    doar după ce ați adăugat toate lichidele)
                                   3 linguri de ciocolată sfărâmată (ciocolată raw-vegană făcută de noi sau 
                                    ciocolată neagră cu 80 % cacao, de calitate)

Decor:    2 linguri ciocolată sfărâmată
                căpșuni

                                                căpșuni de la mama din grădina de la țară
                     
                  Pentru blat măcinăm migdalele cu cacaua și sarea într-un food processor până devin făină, apoi adăugăm curmalele pe rând, fără sâmburi, mărunțite și procesăm până se leagă. Adăugăm apă câte 1 lingură, dacă e nevoie. Punem blatul în forma de tort pe fundul căreia am pus fie hârtie de copt fie fulgi de cocos (probat și merge, truc pe care l-am aflat de la o prezentare raw-vegană cu Ștefan Niță ). Îl presăm frumos, uniform ,cu răbdare și cu mâna udă / o lingură udă pentru a nu se lipi, apoi - la rece cu el.
Crema de căpșuni  - se pun toate în blender, în afară de sfărâmătura de ciocolată. Procesăm până devine o cremă fină, ca o smântână mai groasă. Gustăm , asezonăm....Adăugăm fulgii de ciocolată, amestecăm cu spatula / lingura și o turnăm peste blat. Scuturăm bine tortul , adică dăm cu el ...de blat /masă de câteva ori să iasă aerul și să se așeze mai bine. Apoi via congelator, cel puțin 2 ore (eu îl las cât mai mult -6-8ore, peste noapte,  să nu am surprize, mai ales când folosesc ulei de cocos, cu cel de cacao se întărește mai repede). Scoatem tortul afară din congelator,  îl lăsăm 2-3 minute la temperatura camerei și apoi îi scoatem inelul. Îl punem pe un platou / într-o casoletă , îl decorăm și îl băgăm  în frigider , dacă vrem să îl consumăm în 3 zile (cam atât se ține la frigider). Dacă nu, mai așteptăm 5-10 minute să se mai dezghețe și îl feliem . Oprim 1 felie să gustăm , să vedem ce am făcut, iar restul la congelator.
            Despre ciocolată -  putem să facem ciocolată noi înșine, asta dacă nu avem deja făcută prin frigider (eu fac mai multă și îmi rămâne mereu și pentru decorare ), din unt de cacao - 100g, 1-2 linguri de cacao, 1-2 linguri de miere /stevie / zahăr de cocos / xilytol, praf de sare, vanilie - mixate foarte bine, toate la temperatura camerei, pusă în formă și băgată la congelator. Sau, dacă nu avem unt de cacao, putem apela și la varianta cumpărării ciocolatei gata făcute. Cea mai la îndemână și mai accesibilă ar fi ciocolata neagră cu 80% cacao, o marcă mai bună. Trebuie să ținem cont de un lucru pentru o ciocolată de calitate - untul de cacao sau masa de cacao să fie primul ingredient din listă, iar zahărul printre ultimele enumerate, conform regulii  - ordinea ingredientelor arată cantitatea folosită, adică ingredientele folosite în cantități mici sunt puse ultimele pe listă.
 

Spor!

                                                 Tort cu căpșuni și krantz de ciocolată albă
                                          a la Andreea Lăzărescu (Casa Rawz / Cantine verte)
 

 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu